Mullsjös nya platsvarumärke

Mörkblå illustration med texten "Det där som är viktigast - ge det lite mer utrymme". På bilden syns också två personer som cyklar i kvällsljus.

I Mullsjö finns inget myller av människor eller oändliga valmöjligheter. Men inte heller någon trängsel eller stress. Här finns utrymme för dig och det som verkligen är viktigt i livet. I Mullsjö får du och allt det viktiga ta plats.

Berättelsen om Mullsjö

Vad är det som lockar med en större stad?

Ett stort utbud av butiker, möjligheter till shopping, myllret av människor längs gatorna? Möjligheterna och valfriheten bland hundratals föreningar, sporter och event? En mångfald av företag och jobbmöjligheter och en uppsjö av restauranger, aktiviteter och nöjen? Och människor. Massor av möjliga nya bekantskaper, kollegor och vänner.

Men när den större staden har tusen möjligheter har dygnet fortfarande bara 24 timmar. Som ska räcka till allt vi vill göra. Så vi höjer tempot för att hinna mer. Går lite fortare. Köper en till bil. Stressar från jobbet till kvällsaktiviteterna. Ökar pulsen. Klämmer in lite till.

Plötsligt har utrymmet för allt det där som egentligen är viktigt krympt. Tid med familj och vänner, naturen och skogsdoften, återhämtning och energikicken, det kreativa skapandet. När vardagen är full räcker inte heller helgerna till. Och det börjar kännas trångt. I kalendern, i bilköerna, i lägenheten, i affären och i sinnet.

Men behöver vi verkligen allt som den större staden erbjuder? Eller är det så att vi egentligen mår bäst när vi skalar bort allt utom det riktigt viktiga? Och låter det få ta en större plats? Det vi verkligen mår bra av och behöver i livet för att må bra. Familj, vänner, tid och trygghet. Utrymme att leva.

Alternativet stavas Mullsjö. Här är takten och rytmen en annan.

I södra delen av Västergötland, nära snabbväxande Jönköping, ligger natursköna Mullsjö. En liten ort omgiven av det bästa av Sverige. Skogar, sjöar, ängar, hagar, stenrösen, vandringsleder och bördiga jordar. Luften är frisk, ansikten vänliga. Ingen distraktion av bilköer, stressade människor och shoppingpåsar. Det doftar tallbarrskog.

Och det finns ett lugn över platsen, en trygghet och gemenskap som är svår att finna i en större stad.

Samtidigt är Mullsjö långt ifrån stilla. Här är rörelse ett naturligt inslag i vardagen och vi har gott om yta att röra oss på.

Här finns det gott om utrymme för dig, de dina och det du verkligen vill göra.

Här får du och allt det viktiga ta plats.

Logotypen är till synes enkel, men rymmer en hel del symbolik och tanke bakom.

  • De runda och mjuka formerna förstärker känslan av lugn, värme, trygghet och gemenskap.
  • Formerna vid bokstäverna L och S för tankarna till skidspår och skidbackar.
  • De snirkliga formerna vid J och Ö står för alla våra vandringsleder och sjöar.
  • Topparna i bokstävernas överkant symboliserar att vi är en plats som ligger högt över havet och har en kuperad och varierande natur.
Vit logotyp med texten Mullsjö mot en mörkblå bakgrund
Samma logotyp som på bilden ovan med förklaringar kring vad formerna står för.

Genom våra illustrationer skapar vi igenkänning och kopplar samman logotypen och våra profilfärger. Illustrationerna är skapade genom att låta formerna från logotypens bokstäver skapa ett utrymme i figuren. På så sätt kopplar vi an till våra huvudbudskap - att skapa utrymme i livet.

Sex av illustrationerna är hämtade från formerna av logotypens bokstäver. Den sjätte består av kommunens form så som den ser ut på kartan - med lite mer rundade hörn och kanter.

Illustrationer med formerna från logotypen.

Huvudfärgerna för Mullsjös platsvarumärke är en mörkt blågrön färg tillsammans med en varm vit.

I komplement till våra huvudfärger har vi också åtta olika komplementfärger. Bland dem finns två mörkare färger - en grön och en röd. Vi har också ett antal ljusare, pastelliknande färger.

Vår breda färgskala gör att det finns färger som passar till många olika sammanhang. Det som är gemensamt för alla färger är att de har en varm underton som ska förmedla ett lugnt och behagligt intryck.

Färgprov på våra huvudfärger och komplementfärger.

Våra huvudbudskap fokuserar på uttryck som lyfter fram allt det där som är viktigt i livet.

Utrymme för livet

Med uttrycket utrymme för livet lyfter vi fram att i Mullsjö finns inget myller av människor och eller oändliga valmöjligheter. Men inte heller någon trängsel eller stress. Här finns utrymme för dig och det som verkligen är viktigt i livet.

Ta plats

Genom det lite kaxigare uttrycket ta plats vill vi berätta att här finns det plats för dig och det du vill göra. Här är du inte bara ett ansikte i mängden. Här får du och allt det viktiga ta plats.

Bild på en ung kvinna som leker med en hund. På bilden syns budskapet "Utrymme för livet"
Bild på en ung kvinna som sitter vid en bänk och ler mot fotografen. På bilden syns budskapet "Utrymme för entreprenörskap"
Bild på en pojke som sparkar en boll på en fotbollsplan. I bakgrunden syns fler barn som är med och spelar. På bilden finns också texten "Ta plats i fotbollslaget".
Bild på ett träfärgat hus som ligger bland träd och buskar. På bilden syns budskapet "Ta plats i villakvarteret"
Ett barn sitter på sin förälders axlar och tittar ut över en sjö. På bilden syns budskapet "En större känsla börjar i Mullsjö"
En familj med två vuxna och ett barn går på ett fält. På bilden syns texten "Det där som är viktigast, ge det lite mer utrymme".

Ett platsvarumärke består av alla de associationer, tankar, känslor och uppfattningar som finns av en plats.

Tänk på västkustens klippor och bryggor, raukarna på Gotland eller en kall norrskenskväll i norra Norrland. När vi tänker på de platserna får vi upp en rad bilder i huvudet. Vi kopplar dem till en viss känsla, associerar dem till annat som finns på platsen och kanske till och med hör vissa ljud eller känner en speciell doft. Det beror på att de här platserna har ett så tydligt koncept. De erbjuder en upplevelse som är unik och som inte finns någon annanstans.

Det är precis det som ett platsvarumärke handlar om. Att göra det tydligt vad vår plats står för och vad som är speciellt för just Mullsjö.

Alla platser har ett varumärke, oavsett om de jobbar aktivt med det eller inte. Mullsjös platsvarumärke är summan av alla tankar, uppfattningar, egenskaper och känslor som förknippas med Mullsjö idag.

I den här plattformen har vi definierat och formulerat vad vi vill att Mullsjö som plats ska stå för och utstråla. Syftet med platsvarumärket är helt enkelt att göra Mullsjö till en attraktiv plats för fler. På så sätt lockar vi talanger, besökare, fler invånare och företag och ser till att Mullsjö fortsätter att utvecklas och växa.

Platsvarumärket ägs gemensamt av alla som bor, lever och verkar på platsen. Även personer som har sitt ursprung på platsen eller brukar besöka platsen är med och formar varumärket.

Därför är det viktigt att vi jobbar tillsammans så att vi kan ta fram något som alla kan stå för och känna sig stolta över.

Platsvarumärket representerar allt det som förknippas med platsen Mullsjö. Naturtillgångar, näringsliv, evenemang, händelser och inte minst den mentalitet och personlighet som genomsyrar platsen.

Kommunens varumärke står för den kommunala verksamhet och service som finns på platsen, till exempel utbildning och vård och omsorg.

Senast uppdaterad:
28 mars 2024