mullsjö logotyp

Populäraste sökningarna

skolstartöverförmyndareöppettider och taxa återvinningscentralentorghandelsimhallens öppettiderintranetåtervinningscentralppettider och taxa tervinningcentralensynpunkter och klagomålupphandlingsimhallsjälvservicesimhallensophämtningvatten och avloppskolskjutssommarjobbsommarjobb för ungdomar

Att tänka på vid värmebölja

Datum: 2018-07-05 Kategori: Omsorg & hjälp, Trygghet & säkerhet

När det blir för varmt – råd till dig, dina vänner och anhöriga vid värmebölja

Sommarvärmen kan vara farlig för alla – särskilt för äldre, kroniskt sjuka och personer med funktionsnedsättning men även för små barn, gravida och personer som tar medicin. Ta hjälp av dessa råd.

Eftersom vi i Sverige inte är så vana vid höga temperaturer kan vi få negativa hälsoeffekter vid betydligt lägre temperaturer än i till exempel Sydeuropa.

Hur påverkas kroppen av värme? 

Om man inte hinner få i sig tillräckligt med vätska för att kompensera ökad svettning, blir blodet mer koncentrerat och risken för blodpropp och hjärtsvikt ökar. 

Huvudvärk och illamående kan vara tecken på början till värmeslag, vilket kan vara livshotande. Vid värmeslag är kroppstemperaturen över 40 °C och andra symtom kan vara kräkningar, synstörningar, yrsel, förvirring och snabb puls. Se till att snabbt komma till en sval plats, dricka och att svalka kroppen. Kontakta sjukvården och ta inte febernedsättande läkemedel, det kan förvärra tillståndet.

Gör så här vid en värmebölja:

  • Var uppmärksam på inomhustemperaturen. Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Riskerna ökar påtagligt när temperaturen utomhus når upp till 26 °C eller mer under tre dagar i följd.

  • Drick mer. Vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som till exempel grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.

  • Ordna sval miljö. Använd gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt.

  • Ordna svalka. En kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder

  • Ta det lugnt. Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.

  • Förvara läkemedel rätt. Förvara mediciner svalare än 25 °C grader eller i kylskåp. Läs om förvaring på förpackningen.

  • Var uppmärksam. Varningssignaler kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls, andningsfrekvens och nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Om du tar något läkemedel, till exempel vätskedrivande, kan dosen behöva justeras. Kontakta sjukvården för specifika råd kring just din eller dina närståendes hälsa.

För mer information, läs broschyren "När det blir för varmt" i dokumentrutan. Du kan även ta del av råd och tips på 1177.se, eller ringa 1177 får direkt sjukrådgivning.

2018-07-18 av: Yvette Tidefors