Trygghetslarm
För att du ska känna dig trygg i ditt hem kan ett trygghetslarm vara till din hjälp.
Trygghetslarm i bostaden ökar din möjlighet att tryggt bo kvar i hemmet. Det ger dig möjlighet att komma i kontakt med omvårdnadspersonal dygnet runt till exempel om du ramlat eller blivit akut sämre. Det ersätter inte larmnumret 112.
- Larmet bärs som ett armband eller halsband. Du måste aktivt trycka på knappen för att larma.
- Trygghetslarmet är kopplat till en larmcentral som tar emot ditt larm och vidarebefordrar det till personal inom hemtjänsten.
- Alla larm besvaras men tänk på att det kan dröja innan personal från hemtjänst är på plats eftersom de arbetar inom hela kommunen.
- I samband med ett trygghetslarm så behöver vi tillgång till en nyckel till ditt hem.
- I samband med att larmet installeras kommer även ett nyckelfritt lås att monteras.
För att ansöka om trygghetslarm kontaktar du kommunens biståndshandläggare. Se sidan Kontaktlista biståndshandläggarna
Biståndshandläggaren utreder din ansökan och därefter får du ett beslut så snart som möjligt.
Om du inte beviljats det du ansökt om, har du rätt att överklaga.
Ett överklagande ska vara inlämnat senast tre veckor efter det att du tagit del av det skriftliga beslutet. Information om hur det går till att överklaga får du från din biståndshandläggare på Utredningsenheten.
Din biståndshandläggare kan hjälpa dig att överklaga.
Du betalar en månadskostnad för ditt trygghetslarm samt en samtalsmarkering per larm. Läs mer på sidan Avgifter för trygghetslarm.
- Senast uppdaterad:
- 8 januari 2025