Infocenter - hantering av personuppgifter

Här hittar du information om hantering av dina personuppgifter när du kontaktar kommunen genom Infocenter.

Personuppgiftsansvarig

Kommunstyrelsen är personuppgiftsansvarig för hantering av personuppgifter som enbart sker på Infocenter. Infocenter utför uppdrag åt kommunens nämnder och för vidare hantering av ärenden i olika verksamheter är respektive nämnd personuppgiftsansvarig.

Därför behandlar vi dina personuppgifter - ändamål och rättslig grund

Infocenter tar emot och besvarar frågor och hjälper invånare och andra som behöver hjälp med olika ärenden. Kontakten sker via mejl, telefon, olika formulär, e-tjänster och sociala medier.

Du har rätt att vara anonym när du kontaktar kommunen och ställer frågor. För att hjälpa dig i specifika ärenden behöver vi ofta ta emot och hantera någon typ av personuppgift.

Den rättsliga grunden för hantering av personuppgifter på Infocenter är allmänt intresse. I vissa fall kan det vara rättslig förpliktelse om hanteringen sker på uppdrag av nämnd som styrs av lagar eller regler som kräver att de behandlar vissa personuppgifter.

Det kan vara olika personuppgifter som vi behöver behandla för att kunna hjälpa dig. Till exempel:

  • Namn
  • Telefonnummer
  • E-post
  • Adress

Vid särskilda tillfällen, exempelvis vid hot, kan vi behöva hämta och lyssna på en inspelning av ett samtal, denna inspelning sparas 24 timmar.

Dina uppgifter är bara tillgängliga för personer på Infocenter och som behöver dem för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Behöver ärendet hanteras av respektive verksamhet skickas personuppgifterna till de handläggare som behöver dem för att hantera ärendet.

Dina personuppgifter behandlas inom EU/EES, inte i tredje land.

Varje nämnd inom Mullsjö kommun är personuppgiftsansvarig för ärenden som gäller sin verksamhet. När ett ärende har avslutats gallras personuppgifterna efter ett på förhand fastställt tidsintervall. Dessa gallringstider skiljer sig på både förvaltnings- och avdelningsnivå. Exempelvis gallras ärenden som tas emot på Infocenter och som ska till socialförvaltningen redan efter sju dagar, medan exempelvis trafikärenden gallras 360 dagar efter avslutat ärende.

Inga automatiska beslut eller profilering förekommer.

För att utöva dina rättigheter ska du kontakta ansvarig förvaltning direkt eller kontakta kommunens infocenter.

Vilka är dina rättigheter?

Du har alltid rätt till:

  • Information om hur vi behandlar dina personuppgifter
  • Tillgång till (registerutdrag) de personuppgifter som vi har sparade om dig.

Under vissa omständigheter har du rätt till:

  • Rättelse av dina personuppgifter
  • Radering av dina personuppgifter om det inte strider mot annan lagstiftning
  • Begränsning av behandling av dina personuppgifter
  • Att göra invändningar mot hur vi behandlar dina personuppgifter
  • Att dra tillbaka ett samtycke

Om du vill veta mer om vad som gäller särskilt för de olika rättigheterna kan du läsa mer på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats: Integritetsskyddsmyndigheten, imy.se Länk till annan webbplats.

Kontakt vid frågor

Infocenter

Om du har frågor och för att utöva dina rättigheter.

Telefon: 0392-140 00

E-post: infocenter@mullsjo.se

Integritetsskyddsmyndigheten

Om du har klagomål: Lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, imy.se Länk till annan webbplats.

Dataskyddsombud

Om du har synpunkter på vår behandling av dina personuppgifter.

036-10 28 02

stk-dataskyddsombud@jonkoping.se

Senast uppdaterad:
10 januari 2025