Planprocessen

En planprocess sker varje gång en ny detaljplan ska tas fram och regleras av plan- och bygglagen. Planprocessen följer oftast ett standardförfarande. Kommunen kan använda sig av andra förfarande, till exempel utökat förfarande, vilket används när planförslaget inte stämmer överens med översiktsplan, om detaljplanen är av ett stort allmänt intresse eller kan leda till stor miljöpåverkan.

Framtagandet av en detaljplan är en demokratisk process, där du som medborgare kan lämna synpunkter på detaljplanen. Stegen i processen där du som medborgare har möjlighet att lämna synpunkter kallas samråd och granskning.

Det finns ingen lag som reglerar hur kommunen ska föra dialog med dig som medborgare i detaljplaneprocessen utan denna information finns på Mullsjö kommuns webbplats inför varje samråd och granskning under sidan Pågående detaljplaner. Planhandlingarna finns även utställda på Infocenter under samråds- och granskningstiden.

Planprocessen för ett standardförfarande

Planprocessen startar när någon byggaktör, privatperson eller företag, ansöker om ett planbesked. En planprocess kan även starta genom att kommunen själva vill starta ett planarbete för ett område. Tjänstepersoner på planavdelningen tar fram underlag och utreder möjligheten att planlägga området enligt ansökan. Därefter beslutar kommunstyrelsen om ett planarbete ska starta eller inte, och ger ett besked till den har ansökt om planläggning ska påbörjas eller inte. Detta kallas planbesked.

Om ärendet får startbeslut kan planavdelningen påbörja arbeta med att upprätta en planhandling inför samråd. Genom samrådet kan kommunen samla in ett brett kunskapsunderlag som ökar möjligheterna till att framställa en plan som reglerar en önskvärd markanvändning utifrån olika intressen. De som har rätt att delta vid samrådet och ge synpunkter är sakägare (de som berörs av planen), länsstyrelsen, lantmäteriet, andra berörda kommuner, kommunala myndigheter och andra som kan anses ha ett väsentligt intresse i planen.

Synpunkter ska lämnas in skriftligt under samrådstiden och skickas till Mullsjö kommun, Box 47, 565 21 Mullsjö eller via e-post till planobygg@mullsjo.se. De synpunkter som kommer in sammanställs och kommenteras av kommunen i en samrådsredogörelse som offentliggörs i samband med granskningshandlingarna. Planförslaget korrigeras sedan utifrån samrådsredogörelsen.

Efter samrådet ska planförslaget finnas tillgängligt för granskning under minst två veckor. Under granskningstiden kan sakägare, myndigheter och andra som berörs av planen lämna synpunkter på planförslaget.

Synpunkter ska lämnas in skriftligt under samrådstiden och skickas till Mullsjö kommun, Box 47, 565 21 Mullsjö eller via e-post till planobygg@mullsjo.se. De synpunkter som kommer in sammanställs och kommenteras av kommunen i ett granskningsutlåtande. Utlåtandet skickas till de som inte fått sina synpunkter tillgodosedda.

När granskningsutlåtandet är utskickat kan planförslaget antas av kommunfullmäktige.
De sakägare eller myndigheter som lämnat in skriftliga synpunkter på planförslaget men som inte fått sina synpunkter uppfyllda i detaljplanen, har tre veckor på sig att överklaga beslutet om antagande.

När överklagandetiden har gått ut och om ingen har överklagat, vinner detaljplanen laga kraft. Detta betyder att en dom eller ett beslut av en domstol eller en myndighet inte längre kan överklagas. En detaljplan får laga kraft tidigast tre veckor efter att beslutet att anta planen har meddelats på kommunens anslagstavla.

Om detaljplanen överklagas prövas fallet av Mark- och miljödomstolen och kan sedan överklagas vidare till Mark- och miljööverdomstolen. När fallet har avgjorts i domstolen kan planen antingen upphävas eller vinna laga kraft.

När detaljplanen har vunnit laga kraft går det bra att söka bygglov.

Kontakt

Senast uppdaterad:
18 november 2024