Sök lov eller anmälan
Du behöver ofta söka lov eller göra en anmälan när du ska bygga, ändra eller riva. Här ansöker du om bygglov, marklov, rivningslov, förhandsbesked och strandskyddsdispens, samt gör anmälan för byggåtgärder som kräver startbesked. Beroende på vilken typ av ansökan som du vill göra är processen olika. Läs mer på sidan Olika typer av lov och anmälningar.
- Ta reda på om din fastighet berörs av strandskydd. Då kan en strandskyddsdispens behövas beslutas hos byggnadsnämnden innan du ansöker lov eller anmälan. Du kan ta reda på detta genom att kontakta plan- och byggenheten på planobygg@mullsjo.se, glöm inte ange din fastighetsbeteckning eller adress.
- Ta reda på vad detaljplanen reglerar för just din fastighet. Detaljplanen styr vad som gäller och vika förutsättningar du har för din tänkta åtgärd. Detaljplanen finner du på kommunens kommunkarta Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. till offentliga detaljplaner.
- Lägg fokus på tydliga korrekta handlingar. Handlingarna till din ansökan ska vara skalenliga och fackmannamässigt utförda. Glöm inte måttsätta det du önskar bygga. Om du behöver hjälp att uppföra handlingar till din ansökan kan du ta hjälp av en sakkunnig.
- Fyll i er ansökan eller anmälan noggrant och skicka med alla nödvändiga handlingar. Använd tydliga, skalenliga ritningar som redovisar din önskade åtgärd. Med en fullständig ansökan går det fortare att få ett beslut.
Vanliga handlingar som du kan behöva skicka vid din ansökan är situationsplan, planritningar, fasadritningar, sektionsritning och förslag till kontrollplan. Tekniska handlingar kommer också att krävas vid din ansökan. Skissa ut ny åtgärd skalenligt, dess dimensioner samt dess avstånd till två tomtgränser.
Du kan få tillgång till en situationsplan på din fastighet från vår baskarta inför en kommande ansökan genom att kontakta plan- och byggenheten på planobygg@mullsjo.se, glöm inte ange din fastighetsbeteckning eller adress. - Var ute i god tid med din ansökan innan du önskar påbörja åtgärden. Bygglov- och anmälningsärenden har sin fastställda process enligt lagstiftning. Vid din ansökan ska du vara tydliga med vad du ansöker om. De handlingar som visar din tänkta byggnation fastställs till lov- eller anmälningsärendet och ska vara det färdiga förslag som du önskar bygga.
- Om det är en eller flera bygglovspliktiga åtgärder som du avser uppföra, kan du med fördel söka lov för samtliga åtgärder i samma lov som du planerar inom de närmsta fem åren. Åtgärderna i lovet måste påbörjas inom två och avslutas inom max fem år.
- Prata gärna med berörda grannarna, styrelse eller bostadsrättsförening innan du skickar in er ansökan om lov eller anmälan. Du behöver fastighetsägarens skriftliga godkännande för åtgärden du önskar uppföra. I vissa ärenden där grannar ska få utskick av byggnadsnämnden, tex placeringar närmare tomtgränsen än 4,5 meter, är det bra att grannarna vet om detta innan ansökan inkommer till byggnadsnämnden.
- På boverkets webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. finns information om byggande och regler i plan- och bygglagen (PBL) och boverkets byggregler (BBR).
”Att bygga på landet” är ett inspirationsmaterial till dig som äger en fastighet på landsbygden, men kan även vara till nytta för dig som bor inom ett detaljplanelagt område. Oavsett om du ska bygga ett nytt hus eller redan har ett befintligt hus och önskar få råd för ett kommande projekt, får du tips och idéer för hur ditt hus och tomt kan bli ett tilltalande komplement till landsbygden.
Att bygga nytt är en stor investering som ofta kräver en hel del planering. Vissa saker går att ändra i efterhand, medan andra val blir mer permanenta. Viktigt är att byggnaden placeras på en lämplig plats, men också att utformningen anpassas till omgivningen och skapar ett bra helhetsintryck. En ny tomt innebär även att skapa en ny trädgård och miljö runt omkring byggnaden.
Du får också tips om hur du kan anpassa dina om- och tillbyggnader till ditt befintliga hus. Ändringar och tillägg kan ge ytterligare karaktär, men kan även påverka byggnadens arkitektur negativt. Det är därför viktigt att du har helheten i åtanke när du planerar för ditt byggprojekt.
Läs och inspireras i Bygga på landet – råd och inspiration till dig som ska bygga. , 14.1 MB, öppnas i nytt fönster.
Här hittar du e-tjänster för att ansöka om lov, anmälan, strandskydd eller förhandsbesked. För marklov, tidsbegränsat bygglov, säsongslov, rivningslov och bygglov för skyltar ska du använda blanketten "Ansökan om bygglov". För våra E-tjänsterna behöver du logga in med e-legitimation. Klicka på länken till den E-tjänst som du önskar använda.
För dig som inte har BankID
För att söka bygglov eller göra en anmälan i våra e-tjänster behöver du BankID. Om du inte har BankID kan du skicka in din ansökan eller anmälan via pappersblankett. Blanketter hittar du att ladda ner i e-tjänsten eller på Infocenter. Kontakta Plan- och byggenheten vid eventuella frågor eller funderingar.
Här kan du skicka in besiktningsprotokoll för obligatorisk ventilationskontroll (OVK).
OVK ska göras regelbundet med syftet att visa att inomhusklimatet är bra och ventilationssystemet fungerar. Kontrollen görs av en certifierad kontrollant. Beroende på vilket ventilationssystem och typ av byggnad du har behöver en OVK utföras i olika intervall.
Här kan du skicka in besiktningsprotokoll för hiss- och lyftanordningar som fått brister vid en återkommande besiktning. Kontrollen görs av en certifierad kontrollant. Önskar du installera en ny hiss- eller lyftanordning behöver du göra en anmälan. Detta gör du via e-tjänsten ”Ej bygglovspliktig åtgärd".
Ska du anmäla ett tillsynsärende till byggnadsnämnden kan du göra det via post, digitalt via planobygg@mullsjo.se eller via telefon. För att en tillsynsanmälan ska upprättas så snabbt och korrekt som möjligt är det bra att vi får ett tydligt underlag från början.
Din anmälan bör innehålla följande:
- Fastighetsbeteckning eller gatuadress för den fastighet som anmälan avser
- Beskrivning av vad anmälan avser
- Om du vet när åtgärden utfördes, om den pågår eller om den är avslutad
- Om du ansvar om den finns fara för säkerhet och hälsa
- Övrig information som kan vara viktig för oss att känna till
- Fotografier, ritningar eller annat underlag som styrker din tillsynsanmälan och ger oss uppfattning om åtgärden
- Dina kontaktuppgifter
Tänk på att alla uppgifter och handlingar som lämnas vid en tillsynsanmälan blir offentliga. Det betyder att alla har möjlighet att ta del av dom. Om du av någon anledning önskar vara anonym, är det viktigt att du inte lämnar uppgifter som kan spåras till dig eftersom de inte kan tas bort i efterhand. Önskar du vara anonym bör du lämna in ansökan via post eller telefon. Om du väljer att vara anonym kan vi inte återkoppla i ärendet till dig.
Handläggningstid
När din ansökan kommer in registreras den och får ett diarienummer. Därefter delas den ut till en handläggare. Handläggaren går igenom din ansökan för att se om den är komplett. Om din ansökan behöver kompletteras med uppgifter eller ritningar skickar handläggaren ett föreläggande av komplettering till dig där du uppmanas att lämna in de uppgifter eller handlingar som saknas.
Bygglovhandläggarna har 10 veckor från det att ansökan är komplett med samtliga handlingar för att kunna ta ett beslut. Behöver vi kontakta dig för att be dig komma in med kompletteringar, kan ansökans tidsåtgång upplevas som längre. Lämna därför kompletta handlingar vid er ansökan och komplettering, så går handläggningen fortare. Handläggaren kan förlänga handläggningstiden om det skulle krävas.
På våren får vi in många ansökningar. Lämna därför gärna in din ansökan en annan period om du har möjlighet.
Avgift
Du som sökande kommer att få betala en avgift till kommunen för handläggningen av ert ärende enligt en taxa antagen av kommunfullmäktige. Avgiften för ditt lov- eller anmälan är beroende på vilken eller vilka åtgärder som ärendet avser. Avgiften är till för att täcka kommunens kostnad för myndighetsutövningen och tillhörande arbetsuppgifter. I avgiften ingår till exempel kostnaden för prövning av bygglov, start- och slutbesked, tekniskt samråd, platsbesök, slutsamråd, delgivning för laga kraft och i vissa fall hörande av grannar, även kallat för underrättelse. I vissa ärenden tillkommer även en planavgift om gällande detaljplanen för din fastighet kräver det.
I samband med lov- och anmälningsärenden kan även nybyggnadskarta, utstakning och lägeskontroll av byggnaden behövas. Dessa tjänster kan behandlas via Mullsjö kommun, via en extern mätkonsult och faktureras av konsulten till dig som sökande.
När kommer fakturan?
För samtliga ärenden faktureras du efter att beslut har tagits i ditt ärende.
Avvisade eller avslutade ärenden
Om du väljer att dra tillbaka din ansökan eller anmälan debiteras du för den tid vi lagt och de moment vi utfört på ärendet. Detsamma gäller till exempel om vi inte kan handlägga ditt ärende eftersom du inte skickat in alla handlingar vi behöver för att ta beslut om lov- eller startbesked.
Det är du som byggherre som ansvarar för att byggnaden uppförs rätt plats, mått och höjd enligt det beviljade lov- eller anmälningsärendet. Du kan beställa mättjänster via kommunen till upphandlad mätkonsult Sweco, alternativt använda dig av en egen extern utförare som levererar data till kommunen inför slutbesked. Den som utför utstakningen och/eller lägeskontrollen ska ha mätteknisk färdighet.
En utstakning och lägeskontroll ingår inte i avgiften för lov- eller anmälningsärendet utan debiteras på separat faktura via Sweco. Önskar du beställa mättjänster av Sweco, kontakta plan- och byggenheten via e-post planobygg@mullsjo.se så skickar vi en beställning.
Utstakning
När du ska bygga ett nytt hus eller bygga till ett befintligt hus behöver du normalt göra en husutstakning. Då markeras läget för den blivande byggnaden på marken, så att den hamnar i rätt i plan och höjd enligt ditt beviljade bygglov. Det är plan- och byggenheten som informerar dig om du behöver göra en husutstakning.
Lägeskontroll
En lägeskontroll innebär att en inmätning görs av din nya byggnation för att kontrollera att byggnationen är uppförd enligt beviljat lov- eller startbesked. Det ska framgå av ditt startbesked eller i protokoll från tekniskt samråd om din byggnation kräver en lägeskontroll. Vid lägeskontrollen kontrolleras byggnationernas mått, storlek, form och läge i plan och höjd. Om byggnaden eller åtgärden har placerats fel kan det leda till att byggnadsnämnden inte kan utfärda slutbesked. Alla åtgärder som ska mätas in med en lägeskontroll ska redovisas till kommunen inför slutbesked.
Information till dig som ska staka ut
Byggnadens samtliga hörn ska mätas in på den färdiga grunden. En inmätning ska utföras och mätdata ska levereras skyndsamt efter att grunden är färdigställd. Har leveransen inte skett inom tre veckor från det att grunden är klar kan kommunen utföra en lägeskontroll som du får bekosta.
- Leverans av mätdata ska ske digitalt som shape-, DXF-, DWG-format eller PXY-fil.
- Alla handlingar ska levereras i SWEREF99, 13 30 i plan och RH2000 i höjd.
- En verifiering att utstakningen är utförd och leveransbeskrivning med uppgifter om fastighetsbeteckning, inmätningsdatum samt kontaktuppgift till utsättaren ska medfölja mätdatafilerna. Olika typer av objekt såsom bostadshus, uthus, altan eller skärmtak ska kunna särskiljas med kodning.
Du skickar in digitala mätdata och leveransbeskrivning via e-post till planobygg@mullsjo.se. Hänvisa till ärendets diarienummer samt fastighetsbeteckning för berörd fastighet.
Fastighetsgränser
Om du behöver hjälp att mäta ut din gräns eller är osäker på var tomtgränsen går kan du vända dig direkt till Sweco Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller hos statliga Lantmäteriet. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Beställa ritningar från bygglovarkivet
I byggnadsnämndens arkiv kan det finnas ritningar och andra handlingar som tillhör tidigare ärenden. Dessa handlingar kan vara ett bra underlag för ritningar om du ska göra förändringar på befintliga byggnader eller vill veta mer om just din fastighet. Det kan också vara bra att ta reda på vad som är lagligen uppfört om du ska köpa en fastighet.
Arkivhandlingarnas skalenlighet och kvalitet är inte alltid tillräckligt bra och kan inte betraktas som en färdig ritning till en ny ansökan om lov eller anmälan. Om du vill använda arkivhandlingen som ett underlag för att skapa en bygglovsritning, tänk då på att den kan komma att behöva bearbetas.
Du beställer handlingar ur bygglovarkivet i E-tjänsten. Vid beställning ska du uppge fastighetens postadress tillsammans med de handlingar som du önskar ta del av.
Beställ situationsplan
Ska du bygga till ditt hus, göra en anmälan eller bygga på landsbygden kan det räcka med en enklare situationsplan. En situationsplan visar hela din tomt uppifrån med gällande tomtgränser där både nya och äldre byggnader syns. Situationsplanen är ett utdrag från kommunens kartsystem som du kan nyttja vid ansökan av lov- och anmälningsärenden.
Du beställer en situationsplan i E-tjänsten. Vid beställning ska du uppge fastighetens postadress som du önskar en situationsplan över.
Beställ nybyggnadskarta
Nybyggnadskarta krävs oftast vid nybyggnation. Om du är osäker på om din åtgärd kräver en nybyggnadskarta kan du kontakta Plan-och byggenheten.
På nybyggnadskartan visas fastighetsgränser, fastighetens mått och bestämmelser från detaljplanen. Kartan visar även de byggnader som redan finns på tomten, markhöjder och andra detaljer som rättigheter, servitut eller gemensamhetsanläggningar. Även ledningar och anslutningspunkter till vatten, avlopp och el och liknande redovisas. Nybyggnadskartan ligger till grund för en situationsplan. När den nya byggnaden är inritad på kartan kallas den för situationsplan.
En nybyggnadskarta beställs via kommunen till upphandlad mätkonsult Sweco. Önskar du beställa en situationsplan över din fastighet kan du kontakta plan- och byggenheten via e-post planobygg@mullsjo.se. Vid beställning ska du uppge:
- Fastighetsbeteckningen
- Postadress
- Faktureringsuppgifter
- Kontaktuppgifter
För att ta del av exempelritningar kan du
- Kontakta plan- och byggenheten
- Besöka boverkets webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Besöka andra kommuners hemsidor
Kontakt
-
Plan- och byggenheten
Besöksadress
Kyrkvägen 34, 565 31 Mullsjö
Postadress
Box 47, 565 21 Mullsjö
-
André Karlsson
Samhällsbyggnadschef
-
Lina Helgegren
Plan- och byggchef
-
Peter Nicklasson
Bygglovshandläggare och inspektör
-
Hanna Hjalmarsson
Bygglovshandläggare och inspektör
- Senast uppdaterad:
- 21 augusti 2024