Alfons Åberg - ett äventyr i vardagen

Kvinna och pojke skakar hand

Sofia Torell, författaren Gunilla Bergströms systerdotter. Sofia arbetar på Bok-makarna, som förvaltar rättigheterna för Alfonsböckerna.

Eleverna på Björksäter skola har arbetat med Alfons Åberg för djupare förståelse kring berättelsen.

På Björksäter skola har eleverna i årskurs 1 och F-klass fått arbeta med Alfons på flera kreativa sätt för kunna leva sig in i och förstå berättelsen på djupet.  

Ett äventyr i elever och lärares vardag

Under projektet har lärarna i hela arbetslaget haft högläsning ur böckerna för eleverna. Tillsammans har de sett filmer om Alfons Åberg, samtalat om innehållet, följt karaktären Alfons och lärt sig mer om varför Alfons känner och gör som han gör. De har även spelat korta teatrar, målat bilder som liknar Gunilla Bergströms, haft matematik kopplat till Alfons och skrivit om sina tankar kring om berättelsen.

Utifrån berättelserna har eleverna lärt sig hur viktigt det är att få vara den man är, våga vara snäll och att ingen är perfekt.

Anne-Marie Körling, lärare, föreläsare och Sveriges läsambassadör 2015-2017 har inspirerat både lärare och elever till de kreativa, språkliga lektionsaktiviteterna.

Alfons systerdotter på besök

I måndags var det dags för eleverna att presentera sin slutprodukt för varandra, där de fått fördjupa sig i en vald aktivitet att uttrycka sina tankar om Alfons genom dans, bild, dikt eller konstruktion. Eleverna hade inte tidigare sett varandras produkter.

Dagen till ära var Sofia Torell med, som är systerdotter till Gunilla Bergström, författare till Alfons Åberg.

- Vi är så glada och tacksamma över att Sofia tog sig tid att vara vår gäst på föreställningen. Helt fantastiskt! säger Anki Källman, lärare och språk-läs- och skrivutvecklare.

Forskningsbaserat projektet

Anette Svensson, forskare på Jönköpings University, startade upp projektet i samarbete med alla lärare i årskurs 1 och F-klass på Björksäter skola. Där har Anki Källman och Anneli Wahlsten ansvarat för att driva projektet vidare.

Temat kring Alfons har varit en resa som elever, lärare och även föräldrarna gjort tillsammans. Elevers läs- och skrivglädje har ökat tydligt under temat, likaså vi-känslan i gruppen. Även kärleken till karaktären Alfons och pappan Bertil har växt.

- Alfons och pappa Bertil bor i våra hjärtan, både hos eleverna och hos oss lärare, säger lärarna på Björksäter i kör. Innehållet i böckerna handlar mycket om det som barnen möter i sin vardag. Det gör projektet så meningsfullt.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 6 februari 2020