mullsjö logotyp

Kom igång med Cineasterna

Här får du svaret på de vanligaste frågorna om vår digitala filmtjänst Cineasterna.


Behöver jag ladda ner en app?

Nej, du använder dig av en vanlig webbläsare och surfar till www.cineasterna.com

Hur länge kan jag titta på filmen?

Filmen är tillgänglig i 48 timmar efter att du har genomfört ditt lån. Under lånetiden kan du titta på filmen flera gånger.

Kommer systemet att komma ihåg var jag slutade att titta på min senaste film?

Ja, det finns en så kallad återuppta-funktion vilket gör att du kan fortsätta att titta där du slutade. Uppspelningen av filmen startar där du slutade senast, förutsatt att du använder dig av samma enhet och webbläsare som du använde dig av när du började att titta på filmen. Du måsta ha tittat i minst 10 sekunder på filmen för att återuppta-funktionen ska fungera.

Skapa ett användarkonto.

För att underlätta för dig som lånar film kan du skapa ett användarkonto, så här gör du:

  1. Börja med att välja en film som du vill låna, fyll i ditt lånekortsnummer/personnummer och din pinkod. Därefter får du en fråga om du vill skapa en profil, fyll i uppgifterna och klicka på spara.

  2. Nu är du inloggad på Cineasterna och behöver inte ange ditt lånekortsnummer/personnummer vid varje lånetillfälle.

Din webbläsare kommer att spara informationen under en tid och du kommer inte att behöva logga in vid varje tillfälle. Men om du inte använder tjänsten under en period och återvänder, då loggar du in genom att klicka på "Logga in" och ange ditt användarnamn och lösenord som du angav vid registreringen. Det går inte att logga in med ditt lånekortsnummer och pinkod när du klickar på "Logga in".

Det är inte ett krav att skapa ett användarkonto på Cineasterna, men det underlättar för dig då du slipper att ange ditt lånekortsnummer/personnummer och pinkod vid varje lånetillfälle.


Fungerar Cineasterna på Smart-TV?

Då Cineasterna är en webbaserad tjänst och utvecklad främst för datorer, surfplattor och smartphones finns det tyvärr inget stöd för Smart-TV i dagsläget. Lån bör därför ske på surfenhet och sen speglas till TV:n.


Fungerar Cineasterna på iPhone och iPad?

Ja, starta webbläsaren Safari (eller annan valfri webbläsare), surfa till www.cineasterna.se. Därefter är det bara att välja film och börja titta. Vi rekommenderar att du använder webbläsaren Google Chrome för bästa upplevelse.


Hur gör jag för att titta på Chromecast?

För att spela upp din film på en Chromecast krävs att du använder dig av webbläsaren Google Chrome. Den finns att hämta hem gratis via www.google.se/chrome.

  1. Klicka på Cast-knappen som visas efter att du har valt en film och loggat in med ditt lånekortsnummer och pinkod.

  2. Chromecast fungerar för närvarande endast på Android-enheter och datorer med webbläsaren Google Chrome.


Cineasterna på Apple TV.

1. Börja med att ansluta till samma Wi-FI-nätverk på din iOS-enhet och den enhet som du vill spela upp till via        AirPlay.
2. På iOS-enheten sveper du uppåt från skärmens nederkant så att du öppnar Kontrollcenter.
3. I Kontrollcenter sveper du horisontellt så att du hittar skärmen Spelas nu.
4. Ta fram listan över tillgängliga AirPlay-enheter på din iPad och välj den enhet som du vill spela upp till via          AirPlay.
5. På din iPhone eller iPod touch trycker du sedan på AirPlay-symbolen för att hitta listan med tillgängliga              AirPlay-enheter, och väljer enheten som du vill spela upp till via AirPlay.

Undertexten visas inte.

Om undertexten inte visas vid uppspelning kan du göra följande:

  1. Tryck på symbolen för undertext, välj ”Av” och välj därefter önskad text (till exempel Svenska). 

  2. Tryck på ”Klar” och fortsätt din uppspelning av filmen.

Kontakta kundtjänst.

Hittade du inte svaret på din fråga? Kontakta gärna vår kundtjänst eller prata med oss på biblioteket.


Senast uppdaterad: 2018-10-30 Ansvarig: Ingrid Halje