Konsumentvägledning

Som konsument har du både rättigheter och skyldigheter. Det finns hjälp att få för att få veta hur du hanterar reklamationer, garantier, köpeavtal och olaglig marknadsföring.

Om du är missnöjd med en vara eller ett utfört arbete ska du alltid först kontakta säljaren. Men ibland hjälper inte det.

Var vaksam på bindningstider vid telefonförsäljning

Många telefonförsäljare vill få dig att byta abonnemang för el och telefon. Kolla uppsägnings- och bindningstid i ditt gamla bolag så att du slipper betala dubbla abonnemang.

När du köper något via telefon måste säljaren skicka en orderbekräftelse som beskriver avtalet och hur du ska ångra dig. Spara den!

Du ska som konsument normalt ha 14 dagars ångerrätt vid telefonförsäljning. Ibland räcker det inte att ringa företagets kundtjänst. För att ångra köpet är det bra att mejla eller skriva ett brev, gärna med rekommenderad post.

Enligt lag ska ett bolag som marknadsför sig till konsumenter via telefon efter säljsamtalet sända en skriftlig kopia av erbjudandet. Det måste skriftligen godkännas av konsumenten för att bli giltigt som avtal. Finns inget skriftlig godkännande finns inget giltigt avtal och heller inga betalningsförpliktelser. Om det gått till på det sätt som beskrivs, är vårt råd att bestrida betalning.

Ring eller besök konsumentrådgivarna i Jönköping

Konsumentrådgivningen är gemensam med Jönköpings, Vaggeryds och Habo kommun och finns på A6-området i Jönköping. Vi vet vilka rättigheter du har som konsument och kan hjälpa dig att agera. Du når oss lättast via mejl eller telefon, se kontaktrutan.

Hjälp online för konsumenter och bankkunder

Konsumentverkets webbplats Hallå konsument Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. innehåller mycket information om dina rättigheter. Där finns också en budgetkalkyl och besvarade frågor om köp, avtal och hur du reklamerar, klagar på, en vara eller en tjänst du har köpt. På vardagar mellan 9 och 17 kan du även ringa dit på 0771-525 525.

Webbplatsen har information på enkel svenska och på ytterligare sju språk. De tar upp vanliga konsumentproblem och tips vad man ska tänka på vid köp, avtal och när man vill klaga på en vara eller tjänst.

Inom bank- och försäkringsfrågor kan du få oberoende vägledning via Konsumenternas.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Seriösa telefonförsäljare kollar upp registret NIX-Telefon Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. innan de ringer till kunder som de inte har någon relation med sedan tidigare. Du kan spärra din telefon för säljsamtal via webbplatsen nixtelefon.org Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller genom att ringa 020-27 70 00 Länk till annan webbplats. från den telefon du vill spärra.

Telefon: 036-10 75 00

E-post: konsument@jonkoping.se

Telefontider:

Måndag-torsdag: 09:30-11:30

Måndagar: klockan 13:00-15:00

Senast uppdaterad:
5 mars 2024