mullsjö logotyp

Populäraste sökningarna

vindkraft ryforsfelanmälanintranetåtervinningscentralsophämtningvattenläckamatsedelsjälvserviceintranätinfocenters nya öppettidersimhallens öppettideröppettider och taxa återvinningscentralenbygglovuppsägningsimhallenskolavslutningvattenöversiktsplan 2017

New in Sweden? Är du ny i Sverige?

Datum: 2016-10-20 Kategori: Omsorg & hjälp

Rättigheter och skyldigheter som konsument. Information about rights and obligations as a consumer in Sweden. Nyhetsbild

Med ett personnummer kan du göra mycket som konsument. Nu finns information om dina rättigheter och skyldigheter på sju andra språk.

När du har fått ett personnummer kan du till exempel teckna telefonabonnemang, handla varor via internet och skriva på avtal. Som konsument har du både rättigheter och skyldigheter som är bra att veta. 

Important rights and obligations that you have as a consumer in Sweden

Are you new in Sweden? Once you have received a personal number, you can do a lot as a consumer. For example, you can subscribe to a mobile phone contract, buy goods via the internet and sign agreements. 

As a consumer, you have both rights and obligations and it is good for you to know about these. The information site www.hallakonsument.se is translated into several different languages.

Du kan läsa informationen som finns på hallakonsument.se på flera språk:

  • Engelska/ English
  • Arabiska/ العربية
  • Dari/ دری
  • Persiska/ فارسی
  • Somaliska/ af-Soomaali
  • Sorani/كوردی-سۆرانی
  • Tigrinska/ ትግርኛ

Att tänka på

  • Skriv aldrig på ett avtal eller kontrakt som du inte förstår.

  • Skriv aldrig på ett avtal åt någon annan, inte ens åt släkt eller vänner.

  • Skydda ditt personnummer och dina bankuppgifter så att bara du kan använda dem.

  • Betala dina räkningar i tid. Om du missar att betala samma räkning flera gånger, får du en skuld hos Kronofogden. Skulden gör att det kan bli svårt att få svenskt medborgarskap.

  • Var mycket försiktig med erbjudanden som verkar för bra. Till exempel en surfplatta för en krona.

  • Tacka aldrig ja till ett erbjudande från en telefonförsäljare om du inte är helt säker på vad du köper.

  • Ta inte snabblån utan att ta reda på vad det kostar. Det är det dyraste sättet att låna pengar.

  • Har du köpt något som inte fungerar som det ska? Då har du rätt att gå tillbaka till butiken och få hjälp. Det heter att reklamera.

  • Har du köpt något på internet som du ångrar? Då har du ångerrätt i 14 dagar. Du kan skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka.

Läs mer om detta på sidan hallakonsument.se, se länk i länktipsrutan.

2016-10-10 av: Yvette Tidefors